Kintai Arts
Viešoji įstaiga „Kintai Arts“ buvo perorganizuota iš individualios steigėjos Audros Juodeškienės įmonės „Brigė“. Ji savo veiklą pradėjo 2013 m. „Kintai Arts“ tikslas yra organizuoti pramogų, poilsio, kūrybines, menines ir sporto veiklas, užsiimti viešųjų ryšių ir komunikacijos vykdymu.
VšĮ "Kintai Arts" tinklalapis/Pagrindinės naujienos /Kintuose – dailės, muzikos ir operos pliūpsniai

Kintuose – dailės, muzikos ir operos pliūpsniai

Kintuose – dailės, muzikos ir operos pliūpsniai

Oficialiai Kintų meno rezidencija duris atvėrė birželio 11 d., tačiau kūrybiška dvasia ten ėmė sklandyti jau kiek anksčiau: nuo birželio 1 d. vyko dailininkų pleneras „Migruojantys paukščiai“, o netrukus rezidenciją skambiais garsais užliejo ir muzikantai – kompozitoriaus Vykinto Baltako vadovaujami Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Šiuolaikinės muzikos studentai. Nuo birželio 15 d. čia intensyviai bendradarbiavo ir jaunieji operos atlikėjai – vyko Karinos Novikovos inicijuotas Operos inkubatorius.

 

„Migruojantys paukščiai“: dailininkų rezidencijos pirmoji paroda

Per oficialų Kintų meno rezidencijos pristatymą, šventėje grojant reziduojantiems muzikantams, buvo atidaryta pirmoji rezidencijos paroda „Migruojantys paukščiai“. Toks tarpkultūrinę partnerystę bei judėjimą simbolizuojantis parodos pavadinimas pasirinktas ne tik dėl Kintų kaimynystėje esančio Ventės miestelio,  kuriame veikia ornitologinė stotis. Migracijos tema šiais laikais kaip niekada aktuali, tačiau migracija – tai ne tik gyvenamosios ar darbo vietos pakeitimas. Migracija padeda gimti ir dalintis idėjomis, atneša kultūrinius skirtumus, įvairovę, prisideda prie savitesnės, unikalesnės visuomenės kultūros formavimo. Taigi Kintai beveik dvi savaites tapo ta tarpine stotele, kurioje savo idėjomis dalinosi ir dėl bendro tikslo dirbo skirtingų šalių meninkai.

12 menininkų iš Vokietijos ir Lietuvos dvi savaites kūrė apsupti Pamario gamtos ir autentiškos Kintų miestelio aplinkos. „Atmigravę“ į svetimą vietą, menininkai keliavo į mišką, kuriame nuo aušros iki sutemų ieškojo juos įkvepiančių vaizdinių, klausėsi paukščių čiulbesio, juto gamtos pulsą. Kūrėjus įkvėpė gamta, horizonte besidriekiančios Kuršių marios ir laisvė, kurią teikia ypatingos vietovės platumos bei jų skleidžiama ramybė. Ši menininkų patirtis galiausiai pavirto drobėmis ir bendra ekspozicine visuma iš skirtingų, besimainančių žvilgsnių, patirčių ir kultūrų naujoje Kintų meno rezidencijoje.

 

Kurti įkvepia gamta ir aplinka

Parodoje septyni menininkai iš Vokietijos (Matthias Jun Wilhelm, Imke Perlick, Heehyun Jeong, Sabine Mueller, Adrian Mudder, Christina Stolz, Maximilian Neuman) ir penki – iš Lietuvos (Gabija Vidrinskaitė, Martynas Pekarskas, Mindaugas Pupelis, Arnas Špakauskas, Simonas Kuliešis) pristatė aliejinės tapybos bei analoginės fotografijos technika sukurtus darbus. Per beveik dvi savaites rezidencijos dalyviai nutapė daugiau nei 70 drobių.

Nuo birželio pradžios menininkai bandė geriau pažinti ir pajausti miestelį bei jį supančia aplinką, tad kiekvieną dieną eidavo į gamtą ieškoti įkvėpimo ir motyvų savo paveikslams. Gamtos vaizdus menininkai interpretuodavo individualiai, kartais konkretų vaizdą transformuodami iki abstrakcijos, kurioje akimirkos įspūdį subtiliai perteikia tik spalvos ir energingi potėpiai. Rezidencijos dalyvis, Vokietijoje gyvenantis tapytojas Matthias Jun Wilhelm pasakojo, kad gamtoje tapyti buvo sudėtingiau, negu jis galvojo. „Aš ir iš Vokietijos atvykę mano draugai niekada netapome gamtoje – esame įpratę dirbti studijoje. Tapant gamtoje, reikia atsižvelgti į daugybę kintančių aplinkos sąlygų, tokių kaip šviesa, vėjas, temperatūra, o taip pat mokėti prie jų prisitaikyti. Iš tiesų, mums tai buvo savotiškas iššūkis – dirbti sparčiai, užtikrintai atrasti tinkamas spalvas, bet tuo pačiu metu sugebėti kokybiškai perteikti savo idėją, viziją. Nepaisant to, mane, be galo įkvėpė supanti gamta, o viso šio projekto metu buvo gera jausti atotrūkį nuo triukšmingo miesto gyvenimo“, – pasakojo Matthias.

Analoginę fotografijos techniką pasirinkę menininkai Mindaugas Pupelis ir Arnas Špakauskas motyvų savo nuotraukoms taip pat sėmėsi gamtoje ir Kintų miestelio apylinkėse. Jie pristatė fotografijų ciklus, kuriuose įamžinti žmonių portretai, poetiški ir subtilūs gamtos vaizdai, unikalūs miestelio architektūros paminklai, paprasti mediniai pastatai.

Parodos akcentu tapo dvi didžiulio formato drobės, kurias, vieningai dalindamiesi teptuką, sukūrė visi rezidencijos dalyviai. Apie šią patirtį taip pat papasakojo Matthias: „Tapyti vieną drobę kartu su kitais menininkais buvo iššūkis, bet ir labai įdomi bei naudinga patirtis. Pirmiausia nemažai eskizavome, darėme daugybę spalvinių bandymų, kol atrodome tinkamą paveikslui paletę. Manau, kad šis darbas išmokė mane ir kitus komandinio darbo, susivienijimo dėl bendro tikslo, kuomet turi galvoti ne tik apie savo paties planus, bet ir apie tai, kaip tavo darbas, tavo ištapytas plotas atrodys šalia kitų menininkų darbo. Galiausiai, buvo nuostabu stebėti tą momentą, kuomet gana keistas, regis, labai fragmentiškas paveikslas ima keistis, potėpis po potėpio, ir mes visi kartu jį sujungiame į harmoningą, vientisą kūrinį“.

Dailininkų rezidencijos veiklą koordinavo ir kuravo Vokietijoje gyvenanti ir kurianti grafikė-tapytoja Gabija Vidrinskaitė bei Kintuose augęs tapytojas Martynas Pekarskas. Kintų meno rezidencijai vadovauja „Kintai Arts“ steigėja ir direktorė Audra Juodeškienė, turinti tikslą savo gimtąjį miestelį paversti kultūros ir meno žmonių traukos centru. Panašią viziją turi ir kintiškis M. Pekarskas: „Mano svajonė – kad čia, Kintuose, nuolat migruotų įvairūs žmonės – ir menininkai, muzikantai, kiti kultūros atstovai, ir meno mylėtojai, kad Kintai būtų graži kultūros salelė Pamaryje.“

 

Jaunųjų atlikėjų kūrybinių paieškų lauke – muzikinis teatras

Kol dailininkai tapė ir fotografavo, rezidencijoje skambėjo ir muzika. Birželio pradžioje į Kintus atvykę V. Baltako vadovaujami jaunieji muzikantai, LMTA studijuojantys šiuolaikinės muzikos atlikimą,  gilinosi į šiuolaikinį muzikos teatrą. Atlikėjai dirbo su dėstytojais V. Baltaku ir Liudu Mockūnu bei režisiere K. Novikova – buvo tobulinamas tiek bendras sceninės kalbos suvokimas, tiek konkretūs XX–XXI a. kompozitorių kūriniai.

Kiekvieną vakarą birželio 9–13 dienomis rezidencijos dalyviai rengė atvirą Naujosios muzikos forumą, kuriame skambėjo muzika ir vyko diskusijos. Kartu su režisiere K. Novikova muzikantai scenoje įgyvendino pripažintų XX–XXI a. kūrėjų Mauricio Kagelio, Georgo Aperghio, Dieterio Schnebelio ir Simono Steen-Anderseno kūrinius. Birželio 11 d. vykusiame parodos atidaryme dailę taip pat papildė muzika – reziduojantys menininkai atliko Georges Aperghis kūrinį dviem perkusininkams “Retrouvailles“, birželio 13 d. surengė koncertą Kintų didžiojoje bažnyčioje, o birželio 15 d. darbo rezultatus jau rodė sostinės gyventojams ir svečiams – dalyvavo Kultūros naktyje Vilniuje.

Šių metų birželio rezidencijoje dalyvavo šie LMTA šiuolaikinės muzikos programos magistrantai: Simonas Kaupinis, Kristupas Gikas, Greta Garmašaitė, Kazimieras Jušinskas, Monika Kiknadzė, Kristupas Kmitas, Domantas Razmus, Deimantas Balys, Dominykas Besakirskas, Dominykas Norkūnas. 

 

Opera kitaip: jaunųjų kūrėjų eksperimentai

Išvykus dailininkams ir muzikantams, vyksmas rezidencijoje nenutrūko: birželio 15-21 d. Kintuose vyko K. Novikovos vadovaujamas pirmasis Operos inkubatorius. Jo metu įvyko koncertas Kintų didžiojoje bažnyčioje, atvira repeticija ir diskusija su Kintų miestelio bendruomene bei finalinis pasirodymas. Jauni menininkai savaitę laiko kartu kūrė operos spektaklį, sudėliotą iš skirtingų operų arijų ir duetų.

Intensyvų darbą vainikavo „Operos dėlionė“, kurioje skambėjo Georgo Friedricho Händelio, Wolfgango Amadeuso Mozarto, Gioacchino Rossini, Giuseppe‘s Verdi, Giacomo Puccini muzika originalo (italų) kalba. Spektaklis prasidėjo Kintų meno rezidencijos gelerijoje, kur uvertiūrą iš W. A. Mozarto operos „Visos jos tokios“ meistriškai skambino akompaniatorius Gustas Raudonius, o choreografiją sukūrė Eglė Kalibataitė. Po to žiūrovai kilo į palėpę, kur tęsėsi spektaklio veiksmas. Sausakimšoje, nuo prožektorių įkaitusioje patalpoje tvyrojo ypatinga atmosfera. Inkubatoriaus vadovė K. Novikova pasakoja: „Visos rezidencijos metu turėjome puikias sąlygas skirti visą savo dėmesį darbui. Tiek, kiek padarėme per keletą dienų, yra neįtikėtina – 13 scenų ir uvertiūra! Labai džiaugiuosi kolegų profesionaliu požiūriu ir atsidavimu, taip pat rezidencijos palaikymu.“

Patirtimi inkubatoriuje ne mažiau džiaugėsi ir projekto dalyviai. „Tai buvo neįkainojama patirtis“, pasakoja Rasa Dzimidaitė. „Džiaugiuosi, kad Lietuvoje atsiranda tokio profilio kursai. Esu labai dėkinga gerb. Audrai Juodeškienei ir visai Kintų bendruomenei už šiltą sutikimą, už sąlygas ir aplinką, kuriose galima kurti ir tobulėti. Darbas su tokiais profesionalais kaip režisierė Karina Novikova, dirigentas Vladimiras Konstantinovas, pianistas Gustas Raudonius ir choreografė Eglė Kalibataitė leido kiekvienam iš mūsų jaustis kaip tikrame operos teatre. Profesionalumas, reiklumas, kūryba, betarpiškas bendravimas, įsiklausymas į vienas kito poreikius padėjo mums atsiskleisti, išbandyti savo galimybių ribas, įvertinti komandinio darbo svarbą ir kelti sau naujus tikslus. Tikiuosi, kad Operos inkubatorius tęsis ir plėsis, nes tai – ne tik kursai dainininkams, bet ir labai prasminga veikla, skatinanti kultūros sklaidą“, džiaugėsi dalyvė.

***

Pasibaigus „Migruojančių paukščių“ plenerui ir muzikantų rezidencijoms, liepos mėnesį numatoma tęsti rezidencijos veiklą bendradarbiaujant su Vilniuje įsikūrusia rezidencijų programa „Rupert“, rugpjūtį rezidencijoje viešės dailininkai iš Lietuvos. O liepos 14 d.-rugpjūčio 15 d. Kintų meninę veiklą dar labiau suintensyvins Kintų muzikos festivalis, melomanus į Pamario kraštą sukviesiantis jau septintąjį kartą.

 

https://www.lrytas.lt/kultura/meno-pulsas/2018/06/26/news/kintuose-dailes-muzikos-ir-operos-pliupsniai-6759561/